loading...

کرونا

راه های پیشگیری از کرونا

بازدید : 295
جمعه 29 آبان 1399 زمان : 7:37

اتمسفر خارجی نپتون به دلیل فاصله بسیار زیاد از خورشید سردترین مکان در منظومه شمسی با ۵۵ کلوین(−۲۱۸ درجه سلسیوس؛ −۳۶۱ درجه فارنهایت) است. دمای مرکز این سیاره ۵٬۴۰۰ کلوین (۵٬۱۰۰ درجه سلسیوس؛ ۹٬۳۰۰ درجه فارنهایت) می‌باشد.اتمسفر نپتون همچنین با سرعت باد ۲٬۱۰۰ کیلومتر بر ساعت (۵۸۰ متر بر ثانیه؛ ۱٬۳۰۰ مایل بر ساعت) رکورددار سرعت باد در میان سیارات منظومه‌ی خورشیدی است.

ویژگی‌ها

معمولاً همهٔ انسان‌های روی زمین این سیاره را به رنگ آبی می‌شناسند. این رنگ را گاز متان حاضر در جو نپتون که رنگ سرخ را جذب می‌کند و آبی‌حاصل از طیف نوری خورشید که بازتابیده می‌شود پدید می‌آید.نپتون از نظر ساختاری بسیار شبیه به سایر سیارات گازی به خصوص اورانوس است. تفاوتی که در ساختار سیاره‌هایی مانند اورانوس و نپتون دیده می‌شود، به سبب عدم حضور هیدروژن فلزی مایع است که در عوض آن یک ساختار متراکم آب مانندی در اطراف هسته وجود دارد. لایهٔ بیرونی‌تر نپتون متشکل از هیدروژن ملکولی مایع و هلیوم مایع است.اتمسفر و جو نپتون آبی رنگ است و درصد بازتابش بالائی دارد که حاکی از وجود یک جو غلیظ است. برابر با نتیجهٔ بررسی‌ها حضور مقداری متان نیز در این سیاره تأیید شده‌است. در کل، ترکیبات جو این سیاره به مانند سایر سیارات غول پیکر گازی شامل ۸۰ تا ۸۵ درصد هیدروژن و ۱۵ تا ۱۹ درصد هلیوم است.یک بار گردش نپتون به‌دور خورشید تقریباً ۱۶۵ سال طول می‌کشد، و بنابراین از زمان کشف این سیاره در سال ۱۸۶۴ تا کنون، تنها نزدیک به یک بار به دور خورشید گردیده‌است.دوره تناوب نجومی‌این سیاره ۱۶۴٫۷۹ سال است. از زمان کشف نپتون تا کنون فقط ۷۵ درصد مدار خود را طی کرده. دورهٔ تناوب چرخشی نپتون ۱۷ ساعت و ۵۰ دقیقه است. سرعت گریز از جاذبهٔ این سیاره نیز در حدود ۲۳ کیلومتر در ثانیه است. نپتون دارای دو قمر بزرگ بنام‌های نرعبید و تربتون (قمر) است و تعداد بسیار زیادی اقمار کوچک نیز دارد.پیش از این انتظار می‌رفت که نپتون از نظر جوی آرام‌تر از اورانوس باشد ولی مأموریت ویجر 2 نشان داد که بادهای نپتون بسیار بسیار شدید هستند. سرعت این بادها به ۶۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

کشف

اگر در حرکت سیاره اورانوس در مدارش بی‌نظمی‌دیده نمی‌شد، قطعاً کشف نپتون دیرتر به وقوع می‌پیوست. در سال ۱۷۹۰ میلادی اختر شناس فرانسوی ژان‌باتیست دولامبر نقشه‌ای از مدار اورانوس به دست آورد. در چند سال اول موقعیت رصد شدهٔ اورانوس نسبت به نقشهٔ دولامبر یکی بود ولی به مرور زمان اختلافاتی میان این دو دیده شد. سرانجام دانشمندان به این نتیجه رسیدند که باید در این باره بازنگری شود. اخترشناس فرانسوی آلکسی بوار وظیفهٔ انجام این کار را داشت. در ابتدا محاسبات او از مدار اورانوس درست به نظر می‌رسید ولی پس از مدتی میان محاسبات او و مدار واقعی اورانوس نیز تفاوت‌هایی دیده می‌شد. بوار چنین طرح کرد که سیاره ای دورتر از اورانوس وجود دارد و آن را از مکان محاسبه شده به عقب می‌کشد.جان کاوچ ادامز از سال ۱۸۴۱ به تحقیق و محاسبه دربارهٔ سیارهٔ مجهول که فراتر از اورانوس وجود دارد پرداخت. سرانجام محاسباتش را در سپتامبر سال ۱۸۴۵ با اخترشناس مشهور سر جورج بیدل ابریدر میان گذاشت؛ آدامز از ایری خواسته بود به جستجوی این سیاره در آسمان بپردازد. تا مدتی ایری این کار را انجام نداد، شاید نمی‌خواست درخواست فردی ناشناس مثل آدامز را انجام بدهد ولی سرانجام در ژوئیهٔ سال ۱۸۴۶ از ستاره‌شناسی به نام جیمز کالبس خواست تا این کار را انجام دهد. کالیس در چهارم اوت سال ۱۸۴۶ نپتون را در آسمان دید ولی نتوانست ماهیت آن را تشخیص دهد.

در همین هنگام ستاره‌شناس فرانسوی اوربن ژان ژوزف لو وریه به محاسبهٔ سیارهٔ مجهول در آسمان پرداخت. سپس محاسباتش را همراه با نامه‌ای به یوهان گاله معاون رصدخانهٔ برلین فرستاد و از او خواست هر چه زودتر به جستجوی این سیاره در آسمان بپردازد. نامه روز ۲۳ سپتامبر سال ۱۸۴۶ به گاله رسید. او همان شب تلسکوپش را به سوی آسمان برد و سیاره را با یک درجه اختلاف نسبت به نقطهٔ پیشنهاد شده توسط لووریه در آسمان مشاهده کرد. رصدخانهٔ برلین به تازگی نقشه‌ای از آن بخش از آسمان به دست آورد، به همین علت کشف نپتون ممکن شده‌است.تا زمان بسیار طولانی مجادلهٔ بسیار ناخوشایندی بر سر این بود که چه کسی لیاقت عنوان کاشف نپتون را دارد. امروزه بیشتر ستاره‌شناسان بر این باوراند که آدامز و لووریه به دلیل انجام محاسبات پیچیده که سرانجام موجب کشف نپتون شد، کاشفان این سیاره هستند و یوهان گاله به عنوان کسی که برای نخستین بار این سیاره را رصد کرد در یادها می‌مانند.

جو و آب‌وهوا

۷۴ درصد هیدروژن، ۲۵ درصد هلیم و حدود ۱ درصد متان جو نپتون را تشکیل می‌دهند. به دلیل وجود متان در جو سیاره که به شدت نور قرمز را جذب می‌کند، نپتون این رنگ آبی دلنشین را به خود گرفته‌است. جوی از هیدروژن، هلیم و متان، گوشته‌ای از آب یخ زده، متان و آمونیاک و هسته‌ای از سنگ سیلیس ساختار نپتون را شکل می‌دهد. پس از کشف هم اطلاعات بسیار کمی‌دربارهٔ نپتون موجود بود تا این که در ۲۵ اوت سال ۱۹۸۹ وویجر2 از ۵ هزار کیلومتری این غول گازی گذشت و اطلاعات بسیار زیادی دربارهٔ این سیاره به دست آورد. برای مثال وویجر۲ کشف کرد که نپتون آب‌وهوای بسیار خشنی دارد و طوفان‌های پر سرعت همه جای این سیاره وجود دارند.

چند کاری که همستر ها خیلی دوست دارند
بازدید : 294
جمعه 29 آبان 1399 زمان : 7:37

زهره گرم‌ترین سیاره در منظومهٔ شمسی است. این سیاره دارای هواکره است. هواکرهٔ ضخیم و غلیظ آن موجب می‌شود که دیدن سطح آن با چشم غیر مسلح دشوار باشد. بیشتر هواکرهٔ آن را کربن دی اکسید تشکیل داده و در ابرهای بالایی آن قطره‌های ریز سولفوریک اسید وجود دارند. وجود کربن دی‌اکسید در هواکرهٔ این سیاره که گرما را در سیاره نگه می‌دارد دمای آن را به مقدار بسیار چشم‌گیری ( ۴۸۱ درجهٔ سلسیوس نزدیک سطح سیاره) افزایش داده‌است.
در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ در حساب توییتری رسانهٔ خبری دیلی‌میل انگلستان اعلام شد که نشانه‌هایی از حیات (وجود گاز فسفین) در این سیاره دیده شده‌است.

آغاز شب و سیارهٔ زهره در هنگام غروباین سیاره یکی از سیاره‌های سنگی و فشرده و دارای آتشفشان‌های فعال، زمین لرزه و رشته کوه است. زمان لازم برای یکبار گردش این سیاره به دور خورشید ۲۲۵ روز زمینی است.زهره در سنجش با بیشتر سیاره‌ها در منظومهٔ شمسی از جمله زمین، کروی‌تر است و به علت چرخش بسیار آهسته دور محوری آن، پدیدهٔ تورفتگی یا مسطح شدن قطب‌ها و برآمدگی یا تورم نواحی استوایی در آن، کمتر از دیگر سیاره‌ها رخ می‌دهد. طول یک شبانه‌روز در سیارهٔ زهره از یک سال این سیاره کمی‌بلندتر است.

مقایسه با زمین

سیارهٔ زهره بدون ماه است ولی از بسیاری دیدگاه‌ها مانند اندازه، جرم، گرانش و ترکیبات ساختاری به زمین همانندی دارد و به خاطر همین نزدیکی‌ها آن را سیاره خواهر زمین نیز خوانده‌اند.قطر زهره کمی‌کوچک‌تر از قطر زمین و نزدیک به ۱۲٬۰۹۲ کیلومتر (۷٬۵۱۴ مایل) است. در حالی که قطر زمین ۱۲٬۷۵۶ کیلومتر (۷٬۹۲۶ مایل) است.گرانش سیارهٔ زهره نزدیک به ۹۱ درصد گرانش زمین،جرم آن نیز نزدیک به ۸۱ درصد جرم زمین، و چگالی آن نزدیک به ۹۵ درصد چگالی زمین است. با این حال این سیاره در سنجش با بیشتر سیاره‌ها در منظومهٔ شمسی از جمله زمین، کروی‌تر است و به علت چرخش بسیار آهسته دور محوری آن، پدیدهٔ تورفتگی یا مسطح شدن قطب‌ها و برآمدگی یا تورم نواحی استوایی در آن، کمتر از دیگر سیاره‌ها رخ می‌دهد.

ساختار درونی زهره پوستهٔ بیرونی و گوشته و هسته به رنگ زرد

سطح سیاره

این سیاره یکی از سیاره‌های سنگی و فشرده و دارای هزاران آتشفشان فعال، زلزله و رشته کوه است. دشت‌های صاف و سنگلاخی، دو سوم سیاره را پوشانده‌اند.

زمین‌ساخت

بیشتر سطح زهره از صفحات گدازه‌های آتشفشانی پدید آمده‌است. از هنگام پیدایش زهره و مدت‌ها پس از آن، کنش‌های آتشفشانی چنان زیاد بوده که سطح سیاره، چندین بار بازسازی شده و هرگونه نشانه برخورد شهاب‌سنگ را از بین برده‌است. آخرین بازسازی سطحی که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون سال پیش در این سیاره رخ داده هر گونه کنش زمین ساختی بَعدی در زهره را آرام کرده و سطحی یکپارچه و صُلب به آن داده‌است.

نپتون در کهکشان راه شیری
بازدید : 390
جمعه 29 آبان 1399 زمان : 7:37

معمولاً در شرایط گرگ و میش، در نزدیکی افق غربی قابل دیده‌شدن است. در این زمان، ممکن است به صورت یک ستارهٔ روشن به نظر برسد، اما مشاهدهٔ آن اغلب به مراتب دشوارتر از مشاهدهٔ سیارهٔ زهره است. عطارد در طول دورهٔ تناوب مداری خود، طیف کاملی از گام‌های سیاره ای را، مانند زهره و ماه، به نمایش می‌گذارد که به صورت تلسکوپی از زمین می‌تواند تماشا و پیگیری شود. طول دورهٔ تناوب مداری این گام‌های عطارد (همزمانی با توجه به جابه‌جایی زمین) در حدود ۱۱۶ روز است.چرخش عطارد با گرفتاری در قفل جزر و مدی و رزنانس مداری ۳:۲ با خورشید، در منظومهٔ خورشیدی یک چرخش سیاره‌ای بی‌همتاست. این سیاره به ازای هر دو بار گردش به دور خورشید، دقیقاً سه‌بار به دور خود می‌چرخد (نسبت حرکت وضعی به حرکت انتقالی ۳ به ۲)، به این معنا که: در مقایسه با ستارگان ثابت (بیرون از منظومهٔ خورشیدی و نه از دیدگاه زمینی)، یک روز کامل (شبانه‌روز) در سیارهٔ عطارد حدود ۱۷۶ روز زمینی است. از دیدگاه خورشید، در چارچوب مرجع؛ که خود با حرکت مداری می‌چرخد، سیارهٔ عطارد در هر دو بار گردش به دور خورشید (یا هر دو سال عطاردی)، تنها یکبار به دور خود می‌چرخد. با این حساب از دیدگاه یک ناظر در سیارهٔ عطارد، او یک روز کامل را هر دو سال عطاردی یک بار، تجربه خواهد کرد.

محور عطارد دارای کمترین انحراف محوری در مقایسه با هر یک از سیارات منظومهٔ خورشیدی (تنها در حدود ۰٫۰۳ درجه) است. خروج از مرکز مداری آن بیشترین در میان سیاره‌های شناخته شده در این منظومه در وضعیت اوج است. فاصلهٔ عطارد از خورشید تنها در حدود دو سوم (یا ۶۶٪) فاصلهٔ آن در حضیض است. سطح عطارد به شدت درهم‌شکسته به نظر می‌رسد و از نظر ظاهری شبیه به ماه است، از نظر زمین شناسی این نشان می‌دهد که این سیاره برای چند میلیارد سال غیرفعال بوده‌است. با نداشتن تقریبی اتمسفر برای حفظ گرما، درجه حرارت سطحی روزانهٔ آن بیشتر از دیگر سیاره‌های منظومهٔ خورشیدی است و از ۱۰۰ درجهٔ کلوین: (۱۷۳- سانتی‌گراد: ۲۸۰- فارنهایت)) در شب، تا ۷۰۰ درجهٔ کلوین: (۴۲۷ درجهٔ سانتی‌گراد: ۸۰۰ درجهٔ فارنهایت) در طول روز در سراسر مناطق استوایی متغیر است. دمای نواحی قطبی دائماً زیر ۱۸۰- درجهٔ کلوین: (۹۳- درجهٔ سانتی‌گراد ؛۱۳۶ درجهٔ فارنهایت) قرار دارد. این سیاره هیچ ماهوارهٔ طبیعی شناخته‌شده‌ای ندارد.تاکنون دو فضاپیما از عطارد بازدید کرده‌اند: مارینر10 در سال ۱۹۷۴ و ۱۹۷۵ پرواز کرد؛ و کاوشگر مسنجر ، که در سال ۲۰۰۴ به فضا پرتاب شد، بیش از چهار سال و پس از مصرف سوخت خود و سقوط بر سطح سیاره در ۳۰ آوریل ۲۰۱۵، در حدود ۴٬۰۰۰ بار بر گرد عطارد چرخید. فضاپیمای یهبی کلمبو قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد عطارد شود.با وجود اندازهٔ کوچک، سیارهٔ عطارد از میدان مغناطیسی نسبتاً نیرومندی برخوردار است؛ شدت میدان مغناطیسی این سیاره حدود یک‌صدم زمین است. این سیاره، نهمین جسم منظومه‌ی شمسی از نظر جرم می‌باشد.

دهانه‌های برخوردی

دهانه‌های برخوردی سیاره عطارد به نام نویسندگان و هنرمندان مشهور جهان نامیده شده‌اند که در میان آن‌ها نام شاعران مختلف ایرانی نیز دیده می‌شود ازجمله: دهانه‌ی فردوسی، دهانه نظامی، دهانه رودکی، و دهانه نوایی. یکی از دشت‌های بزرگ عطارد به نام ‌هامونه تیر نیز نام فارسی این سیاره را بر خود دارد.

ویژگی‌ها

اندازهٔ عطارد در مقایسه با زمین

سیاره عطارد با فاصلهٔ ۵۷ میلیون و ۹۲۴ هزار کیلومتری از خورشید، نزدیکترین سیاره منظومه شمسی به خورشید است و کم‌ترین مسافتی که با زمین پیدا می‌کند، به ۸۰ میلیون کیلومتر می‌رسد. به خاطر نزدیکی این سیاره به خورشید اگر در طرف رو به خورشید آن (بخشی که روز است) قرار بگیرید به راحتی در دمای ۴۶۵درجه سانتیگراد پخته خواهید شد و به علت حرکتی وضعی آرامش اگر در طرف شب آن قرار بگیرید آن قدر سرد خواهد شد که در دمای ۱۴۸- درجه سانتیگراد به راحتی مرگ را بر اثر یخ بستن تجربه می‌کنید. گردش وضعی این سیاره، حدود دو ماه طول می‌کشد و از این رو، گرم شدن آن در روز و سرد شدنش در شب دیرپاست و همین باعث فرسایش خاک عطارد می‌شود.حفره‌های کوچک ویا بزرگ بسیاری در سطح سیارهٔ عطارد دیده می‌شود که حکایت از برخورد شهاب سنگ‌های کوچک و بزرگ دارد البته قطر برخی از دهانه‌ها به ده‌ها کیلومتر می‌رسد.

برخی از این دهانه‌ها محل خروج مواد مذاب است که امروزه با سنگهای مذاب پر شده‌اند و مانند کوه‌های آتشفشانی هستند. سطح عطارد بیشتر خاکستری‌رنگ است و به خاطر نوع دهانه‌های آتشفشانی و آبگیرها بسیار شبیه کره ماه است. دانشمندان تصور می‌کردند که فعالیت‌های آن مانند کره ماه‌است. اما اکنون می‌دانیم که سیاره عطارد با کره ماه بسیار متفاوت است. عطارد کوه و آتشفشان‌های بزرگ و عمده‌ای ندارد و از نظر فعالیت‌های زمین‌شناختی سیاره‌ای مرده به‌شمار می‌آید.این سیاره از دسته سیاره‌هاس زمین سان است. عطارد همچون ناهید و ماه، حالت‌های گوناگونی از هلال تا قرص کامل را به خود می‌گیرد. قرص کامل، چون در آن سوی خورشید است دیده نمی‌شود. اما اشکال هلالی و نیمهٔ آن به هنگام جلوه‌های شرقی و غربی، مشاهده می‌گردند.نیروی گرانش این سیاره کم و دارای جو ناچیزی است که ۹۸٪ آن از هلیم و بقیه از هیدرون، اکسیژنو سدیم ساخته شده‌است. باد‌های خورشیدی به شدت به عطارد می‌دمند و این می‌رساند که تقریباً هیچ هوایی در آن وجود ندارد.این سیاره نیز، مانند سیاره زهره بین زمین و خورشید قرار گرفته و به خاطر این ویژگی، چشم‌اندازی که جلوه‌های شرقی و غربی و… نامیده می‌شوند، به وجود می‌آورد.

زهره در کهکشان راه شیری
بازدید : 304
يکشنبه 24 آبان 1399 زمان : 5:37

مریخ یا بهرام چهارمین سیاره در منظومه خورشیدی است که در مداری طولانی‌تر و با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد. هر یک بار گردش این سیاره به دور خورشید معادل ۶۸۷ شبانه‌روز زمین به درازا می‌کشد و طول شب و روز نیز از کرهٔ زمین کمی‌طولانی‌تر است.

طرز تهیه املت سبزیجات
بازدید : 510
يکشنبه 24 آبان 1399 زمان : 5:37

بازدید : 290
جمعه 22 آبان 1399 زمان : 19:37

بازدید : 312
جمعه 22 آبان 1399 زمان : 19:37

بازدید : 266
يکشنبه 17 آبان 1399 زمان : 6:37

File:GoldenEagle-Nova.jpg

ویژگی ظاهری

مرنگ این پرندگان قهوه‌ای تیره، به همراه پرهایی به رنگ قهوه‌ای روشن یا طلایی در سر و گردن است. به‌طور متوسّط طول بال‌های آن‌ها ۷ فوت (بیش از ۲ متر) و طول خود آن‌ها ۳ فوت (۱ متر) است. وزن آن به‌طور متوسط، ۳–۶/۵ کیلوگرم می‌باشد و صدای این پرنده به صورت صدای بلند سگ و شبیه «کلیاک – کلیاک kliak» شنیده می‌شود.
این پرنده معمولا در ارتفاع ۳۶۰۰ متری زندگی می‌کند و لانهٔ خود را بر روی درختان بلند، در صخره‌ها و غیره می‌سازد. عقاب طلایی به‌طور معمول سالی یک یا دو جوجه می‌آورد. این پرنده تمام عمر با جفت خود زندگی می‌کند. عقاب‌های طلایی ماده جثهٔ بزرگتری نسبت به جنس نر دارند. عقاب‌های طلایی به دلیل داشتن بال‌های بزرگ نیاز زیادی به بال زدن در آسمان ندارند و روی لایه‌های هوا سر می‌خورند. سرعت معمولی این پرندگان ۹۳ کیلومتر می‌باشد اما هنگام شیرجه زدن می‌توانند سرعتشان را تا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت افزایش دهند.

عقاب طلایی بعضاً به عنوان بهترین پرنده در میان سایر عقابها و دیگر پرندگان شکاری شناخته شده‌است.

شیوه زیست

عقاب طلایی با استفاده از چابکی و سرعت و همچنین با استفاده از پاشنه قدرتمند خود می‌تواند طعمه‌های کوچک خود از جمله خرگوش ، موش کوهی(مارموت)، سنجاب زمینی و پستانداران بزرگ مانند روباه، گربه وحشی یا خانگی، بز کوهی و بچه آهوها را شکار کند. آن‌ها همچنین در مواقع کمیاب بودن شکار، مردار حیوانات و خزندگان را نیز می‌خورند.

عقاب‌های طلایی دارای شش زیر گونه در کل جهان می‌باشند. بزرگترین جثه را در این زیرگونه‌ها، عقاب‌های طلایی هیمالیایی دارند. طول متوسط بال‌هایشان ۲٫۲۱ متر است البته بزرگترین عقاب این گونه یک ماده با طول بال ۲٫۸۱ متر است. عقاب‌های طلایی در اطراف قطب شمال در اسکاتلند، اروپا (کوه‌های آلپ، اسپانیا، ایتالیا، یونان، رومانی، یوگسلاوی، سرتاسر سیبری) تا آسیا، ایران و آمریکا زادآوری دارد.

عقاب‌های طلایی، پنجه‌های بسیار محکم و قوی‌‌‌ای دارند و می‌توانند طعمه‌های تا وزن ۸ کیلوگرم را حمل کنند اما به گفتهٔ کارشناسان محیط زیست، این پرندگان توانایی بلند کردن طعمه‌های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهوها را نیز دارند.

در بعضی از کشورها نظیر مغولستان این پرنده را برای شکار آموزش می‌دهند. از آن جا که این پرنده قدرت شکارگری بسیار بالایی دارد، از عقاب طلایی برای شکار گرگ و روباه استفاده می‌کنند. عمر متوسط این عقاب‌ها در طبیعت ۳۰ سال است اما در اسارت تا ۳۶ سال هم عمر می‌کند زیرا در طبیعت با خطرهای گوناگونی مواجه هستند.

زاده و تولد

معمولاً دو تخم می‌گذارند و در حدود ۴۵ روز روی تخم‌ها می‌خوابند. گاهی نرها جای ماده‌ها روی تخم‌ها می‌خوابند و ماده‌ها شکار میکنند.

Golden-Eagle-Szmurlo.jpg

پایان

پست های قبلی چک بشه
بازدید : 267
يکشنبه 17 آبان 1399 زمان : 6:37

راهکارهای حفظ محیط زیست

افزایش هر چه بیشتر گرایش به مدرن شدن و شهرنشینی تاکنون اثر بسیار زیادی بر محیط زیست گذاشته است. به علت ایجاد تغییراتی در سبک زندگی مردم، شرایط محیط زیست روز به روز بدتر می‌شود. اگرچه تکنولوژی در صدد افزایش هر چه بیشتر راحتی زندگی انسان‌هاست؛ با این وجود این محیط زیست است که با شرایط و نتایج اسفباری روبه‌رو شده است.

محیط زیست توسط عوامل بسیاری همچون افزایش آلودگی هوا، خالی شدن منابع انرژی و شرایط آب و هوایی متغیر آسیب دیده است.

1- درختان بیشتری بکاریم

درختان نه تنها به پاکیزگی هوا کمک می‌کنند، بلکه در میلیون‌ها شرایط دیگر از جمله کنترل تغییرات آب و هوایی نیز مفید واقع می‌شوند. همان طور که می‌دانیم، گازهای گلخانه‌‌‌ای هوا را به شدت آلوده کرده و به نابودی تدریجی لایه اوزون و بالا رفتن دمای کره زمین نیز منجر می‌شوند. درختان در تعدیل کیفیت هوا از طریق آزادسازی اکسیژن و همچنین کاهش اثرات گازهای گلخانه ای، بسیار موثر هستند. خوشبختانه اخیرا به واسطه برنامه‌های مختلف در کشورهای متفاوت، افراد از فواید کاشت درختان بیشتر مطلع شده اند.

2- به پلاستیک نه بگوییم

پلاستیک ماده‌‌‌ای غیر زیستی بوده که تقریبا هیچ گاه تجزیه نمی‌شود. پلاستیک موجب آلودگی زمین و مرگ و میر بسیاری از حیوانات می‌شود؛ زیرا برخی از آن‌ها با بلعیدن پلاستیک‌های رها شده در طبیعت و یا گیر کردن در آن‌ها، دچار خفگی می‌شوند. سوزاندن پلاستیک موجب آزاد شدن میزان زیادی گاز سمی‌که برای انسان نیز بسیار خطرناک است، می‌شود. در همین راستا، مصرف پلاستیک در قالب کیسه‌های مصرفی روزانه، اسباب بازی‌ها و سایر وسایل باید به شدت محدود شده و با کیسه‌های کنفی یا کاغذی، اسباب بازی‌های خمیری و سایر محصولات دوستدار محیط زیست جایگزین شود.

3- از منابع جایگزین انرژی استفاده کنیم

زغال سنگ و نفت دو مورد از مهم ترین منابع انرژی مورد استفاده در حمل و نقل، تولید برق، صنایع و کارخانه‌ها هستند. با این حال، نیاز است که از اثرات منفی این منابع انرژی آگاهی داشته باشیم. گازهای حاصل از سوختن زغال سنگ و نفت موجب افزایش سطح کربن دی اکسید اتمسفر شده که در افزایش دمای کره زمین و نابودی لایه اوزون بسیار موثر است. ما باید بیشتر از انرژی‌هایی همچون انرژی باد، انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم؛ زیرا این منابع اثرات جانبی نداشته و دوستدار محیط زیست محسوب می‌شوند.

4- از حمل و نقل عمومی‌استفاده کنیم

یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست، استفاده از حمل و نقل عمومی‌است. مدرنیته موجب ایجاد تغییرات عمده‌‌‌ای در سبک زندگی مردم و تمایل آن‌ها به راحتی هرچه بیشتر شده؛ برای مثال، داشتن چند اتومبیل در هر خانواده حتی در صورت عدم نیاز، تبدیل به مسئله‌‌‌ای عادی شده است. برخی از خانواده‌ها حتی بیشتر از تعداد اعضای خود اتومبیل شخصی دارند. این موضوع می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر محیط زیست داشته باشد. گازهای حاصل از سوخت اتومبیل‌ها آلودگی هوا را دو چندان می‌کند. به همین علت، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی‌برای رفتن به محل کار و یا مکان‌های دیگر می‌تواند بار سنگینی را از دوش محیط زیست بردارد.

5- محیط اطراف خود را آلوده نکنیم

زباله ریختن در محیط زیست یکی از عادات بدی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. این موضوع نه تنها موجب غیربهداشتی شدن محیط می‌شود، بلکه به آن آسیب‌های بسیاری نیز وارد می‌سازد. ریختن زباله در محیط موجب پرورش میکروب‌ها و باکتری‌ها در آن و در نتیجه، افزایش بیماری‌های محیطی و آلودگی محیط زیست می‌شود. زباله‌ها ممکن است دارای موادی غیرزیستی نیز باشند که مدت‌ها در محیط زیست باقی می‌ماند و تجزیه نمی‌شود. بنابراین، یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست می‌تواند آلوده نکردن آن باشد.

6- منابع طبیعی را حفظ کنیم

ذخایر منابع تجدیدناپذیری همچون زغال سنگ و نفت، بسیار محدود و در معرض خطر است. انسان‌ها امروزه با استفاده بیش از اندازه از این منابع، آن‌ها را در شرایط حادی قرار داده اند. اقدامی‌که باید برای حفظ این منابع انجام گیرد، توجه به استفاده پایدار و خردمندانه از این منابع است. ما می‌توانیم منابع انرژی دیگری را جایگزین این منابع کرده و بر آن‌ها فشار وارد نکنیم. با این حال، نباید از منابع تجدیدپذیر نیز بی رویه استفاده کرد و آن‌ها را هدر داد. نکته‌‌‌ای که باید همواره به آن توجه کنیم، حفظ منابع انرژی برای نسل‌های آینده است.

7- از آب باران مجددا استفاده کنیم

اگرچه آب یکی از منابع انرژی تجدیدپذیر به شمار می‌رود؛ با این وجود استفاده بیش از اندازه و هدر دادن آن امروزه نیز موجب بحران آب در بسیاری از کشورهای جهان شده است. یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست و همچنین یکی از بهترین روش‌های جلوگیری از هدررفت آب، جمع آوری آب باران و استفاده دوباره از آن است. با این روش ساده و جمع آوری آب باران می‌توانیم از آن برای بسیاری از مقاصد از جمله آب دادن به گیاهان، شست و شو و غیره استفاده کنیم.

8- آلودگی را کاهش دهیم

گاهش آلودگی بدون تردید یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست است. تمام شکل‌های آلودگی از جمله آلودگی زمین، هوا و آب موجب تخریب و نابودی تدریجی کره زمین شده و امکان زندگی راحت را از انسان‌ها سلب می‌کند. انسان‌ها اولین مسئول این موضوع محسوب می‌شوند؛ زیرا تنها آن‌ها مشغول ازدیاد آلودگی در محیط زیست هستند! استفاده از یخچال‌ها، تهویه کننده‌های هوا، مایکروفرها، کارخانه‌ها، صنایع خودرو و غیره، موجب آلودگی محیط می‌شوند. تخلیه زباله از کارخانه‌ها و ریختن آن‌ها به آب یکی از اصلی ترین علل آلودگی آب است. کافیست متوجه شویم که این اقدامات نه تنها موجب آلودگی محیط زیست می‌شود؛ بلکه زندگی را برای خودمان نیز دشوار خواهند کرد. بنابراین هرکس در حدی که می‌تواند باید از این اقدامات جلوگیری کند.

9- بیشتر بازیافت کنیم

بازیافت بدون تردید یکی از بهترین راهکارهای حفظ محیط زیست به شمار می‌رود. این اقدام به ویژه برای مواد تجزیه ناپذیر و غیرزیستی همچون پلاستیک، می‌تواند از آلودگی محیط زیست در اشکال مختلف جلوگیری کند. برخی از شیوه‌های نابودی زباله‌ها همچون سوزاندن و دفن آن‌ها می‌تواند اثرات منفی بسیاری بر محیط زیست داشته و هوا و زمین را آلوده کند. با بازیافت می‌توان از یک ماده بارها و بارها در شکل‌های مختلفی استفاده کرد و در نتیجه، میزان تولید مواد و آلوده سازی محیط کاهش می‌یابد.

10- آگاهی را افزایش دهیم

مهم ترین شیوه و راهکار حفظ محیط زیست آن است که هر فرد روی خودش کار کند. همچنین افراد باید سعی در آگاه سازی سایرین نیز داشته باشند؛ زیرا این عدم آگاهی می‌تواند بسیار خطرناک باشد و به نابودی محیط زیست منجر شود. هرکس باید تلاش خود را دو چندان کرده و به آگاه سازی افرادی با سطح تحصیلات و آگاهی کمتر نیز کمک کند. اگر همه سعی در حفظ محیط اطراف خود داشته باشند؛ ناخودآگاه محیط زیست نیز حفظ خواهد شد و کره زمین به محل بسیار بهتری برای زندگی تبدیل می‌شود.

پایان

پست های قبلی چک بشه
بازدید : 286
شنبه 16 آبان 1399 زمان : 7:38

CHLA-What-You-Should-Know-Covid-19-1200x628-02.png

ویروس کرونای جدید بر مردم سرتاسر دنیا تأثیر گذاشته است.

ویروس‌های کرونا چه هستند؟

ویروس‌های کرونا گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را آلوده کنند و باعث بروز ناراحتی‌های تنفسی شوند؛ این ناراحتی‌ها ممکن است به اندازه سرماخوردگی خفیف یا به اندازه ذات الریه شدید باشند. در موارد نادر، ویروس‌های کرونای حیوانی، انسان‌ها را آلوده می‌کنند و سپس بین آنها سرایت پیدا می‌کنند. شاید ویروس SARS (نشانگان تنفسی حاد) در سال 2002 الی 2003 را به خاطر بیاورید؛ این ویروس نمونه‌ای از ویروس کرونا بود که از حیوانات به انسان‌منتقل شد. یکی دیگر از موارد مهم و جدیدتر نژاد ویروس‌کرونا، MERS (نشانگان تنفسی خاورمیانه) نام دارد که در سال 2012 در خاورمیانه کشف شد و به گفته دانشمندان این ویروس ابتدا از شتر به انسان انتقال پیدا کرده است.

ویروس کرونا چگونه سرایت پیدا می‌کند؟

در انسان، این ویروس عمدتاً از طریق تماس مستقیم با فرد بیمار سرایت پیدا می‌کند. این ویروس همچنین می‌تواند از طریق لمس سطح آلوده و سپس لمس دهان، بینی یا چشم‌ها سرایت پیدا کند، اگرچه گمان می‌رود این شیوۀ اصلی سرایت ویروس نباشد.

مردم چگونه می‌توانند از سرایت این بیماری پیشگیری کنند؟

شستشوی مکرر دست، مصرف مایعات، سرفه کردن در قسمت داخلی آرنج یا دستمال کاغذی و ماندن در خانه در صورت احساس بیماری. به‌علاوه، توصیه می‌کنیم که حتی اگر بیمار نیستید در خانه بمانید، مگر اینکه واقعاً لازم باشد بیرون بروید، و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید (حداقل شش فوت یا حدود دو متر از دیگران فاصله بگیرید) و ماسکی بزارید که دهان و بینی شما را بپوشاند.

علائم بیماری ویروس کرونای جدید (کووید-19) چیست؟

موارد زیر علائم ویروس کرونای جدید هستند:

تب یا لرز

سردرد

سرفه، گلودرد، انسداد بینی یا آبریزش بینی

از دست دادن ناگهانی حس چشایی یا بویایی

تنگی نفس یا مشکل در تنفس

حالت تهوع، استفراغ یا اسهال

سرگیجه، یا درد عضلات یا بدن

آیا CHLA بیماران و ملاقات‌کنندگان را غربال می‌کند؟

کارکنان کادر پزشکی ما، در همه تعاملاتشان با بیماران، از جدیدترین رهنمودهای «اداره بهداشت عمومی‌شهرستان لس آنجلس» پیروی می‌کنند تا مانع از گسترش این ویروس جدید شوند. تمام کارمندان و بازدیدکنندگان بیمارستان‌ها از نظر علائم این بیماری غربال می‌شوند. هر شخصی که در غربالگری شفاهی رد شود، آزمایش تشخیص ویروس روی او انجام می‌شود. به‌علاوه، آزمایش تشخیص ویروس روی تمامی‌بیماران CHLA پس از پذیرش در بیمارستان انجام می‌شود. این مورد شامل آزمایش بیماران با رویه‌های آتی است.

در صورت داشتن چه علائمی‌باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر شما یا فرزندتان تب، سرفه یا مشکلی در تنفس دارید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکوک به کووید-19 هستید پیش از مراجعه به بیمارستان، با پزشک یا بخش اورژانس تماس بگیرید تا این مرکز اطمینان حاصل کند که شما در صورت ابتلا به این ویروس، شخص دیگری را در معرض خطر ویروس قرار نمی‌دهید.

پایان

سه تا نیم ساعت
برچسب ها کرونا علائم جدید ,

تعداد صفحات : 1

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی